HTML

Timelord

Szerző: Frisnyák Zsuzsa. Életképek a múltunkból. Humoros, fájdalmas, kínos és szerethető apróságok.

Friss topikok

Címkék

1810-es évek (3) 1820-as évek (2) 1830-as évek (5) 1840-es évek (18) 1850-es évek (13) 1860-as évek (41) 1870-es évek (49) 1880-as évek (22) 1890-es évek (42) 1900-as évek (29) 1910-es évek (23) 1920-as évek (4) 1930-as évek (4) 1940-es évek (31) 1950-es évek (27) 1960-as évek (10) 1970-es évek (5) 1980-as évek (1) abszurd (4) Aczél Tamás (1) adózás (1) Adria (3) Ady Endre (1) Alagút (2) Algéria (1) alkotmány (1) államosítás (1) Alpok (1) Amerika (2) Andrássy Gyula (2) Andrássy út (4) anekdota (1) Arany János (4) Aréna út (1) árvíz (1) Astoria (2) autóbusz (1) autóhasználat (6) Azerbajdzsán (1) Bábolna (1) Bács-Bodrog megye (1) Badacsony (1) Baku (1) Balaton (10) Balatonaliga (1) Balatonalmádi (2) Balatonvilágos (2) balesetek (4) banditizmus (1) Bánffy Dezső (1) Bánság (1) bányászat (5) Baross Gábor (5) Bebrits Lajos (4) Bécs (2) belváros (1) Betlehem (1) betyárok (3) Bismark (1) Blaha Lujza tér (2) Borsodnádasd (1) Börzsöny (1) Bosznia-Hercegovina (2) Brassó (1) Buda (3) Budapest (90) bulvársajtó (6) bűnügyek (4) Carpathia (1) Cinkota (1) csempészek (2) Csíkszereda (1) Dalmácia (1) Damjanich utca (2) Deák Ferenc (2) Deák tér (1) Debrecen (9) Déli pályaudvar (1) demagógia (1) Dinnyés Lajos (1) Diósgyőr (1) divat (2) Dobogókő (1) dohányzás (4) Dorog (1) Dózsa György út (1) Dreyfuss (1) Duna (18) Duna-gőzhajózási Társaság (1) Dunaföldvár (1) Eger (1) egészségügy (5) Egyiptom (2) életmód (3) Első Magyar Vasúti Kocsigyár (1) emancipáció (2) emigráció (1) emigrálás (1) energiatörténet (1) Eötvös József (2) Eperjes (1) Erdély (1) Erkel Ferenc (1) Erzsébet királyné (3) esküvő (1) Eszék (1) Esztergom (3) étkezési kultúra (4) Fehér ház (1) Feketehegy-fürdő (1) felsőoktatás (1) Ferenc Ferdinánd (2) Ferenc József (13) Ferenc József tér (2) Ferihegy (1) Fiume (3) fogaskerekű (1) fonográf (1) forgalmi rend (1) forráskritika (2) Fót (1) fotótörténet (6) Franciaország (2) Frigyes főherceg (1) fürdőkultúra (11) Ganz (4) gazdaságtörténet (5) Gellérthegy (1) Gerő Ernő (2) Gödöllő (4) gőzhenger (1) GYSEV (1) háború (1) Habsburgok (2) haditengerészet (1) hadügyek (15) hajóhíd (1) Hajós (1) hajóvontatás (2) hajózás (8) halászat (1) Hatvan (1) Haynau (1) hazaárulás (2) házasság (3) hazaszeretet (1) hegymászás (2) Herend (1) Herkulesfürdő (1) Heti Válasz (1) Hévíz (1) híd (6) Hódmezővásárhely (1) Hollán Ernő (1) Hóman Bálint (1) Homoródfürdő (1) horoszkóp (1) Horthy István (1) Horthy Miklós (2) Hortobágy (1) Horvátország (1) Hugó Károly (1) humor (57) Hunyad megye (1) IBUSZ (2) idegenforgalom (7) időjárás (2) időzónák (1) igazságszolgáltatás (3) II. Vilmos (3) infláció (1) információtörténet (1) ipari forradalom (8) irodalom (1) Jankó János (6) járműgyártás (1) Jászó (1) Jeruzsálem (2) Jókai Mór (1) Joseph Chamberlain (1) jövő (3) József főherceg (1) Kádár-korszak (21) Kanada (1) kánikula (2) karikatúra (66) Kassa (2) kémkedés (2) Kenderes (1) képregény (4) kerékpározás (4) kereskedelem (1) kertkultúra (2) Keszthely (1) Kígyós (1) Király utca (2) Kiskörút (1) kivándorlás (4) Klösz György (1) Kolozsvár (2) költségvetés (1) Komárom (1) komp (1) könyvtár (1) kőolaj (1) korcsolyázás (2) kormányzói utazások (1) körmenet (1) koronázás (1) koronázási domb (1) Kossuth Lajos (3) Kossuth Lajos utca (1) Kossuth tér (3) Kőszeg (1) közbiztonság (3) Közel-Kelet (3) közélet (27) közlekedéstörténet (68) közoktatás (1) közvilágítás (2) külpolitika (1) kultúra (4) kultúrharc (1) kultúrtörténet (4) Kúria (1) kutatási eredmény (1) Lánchíd (5) léghajó (1) légifotó (3) Lengyel Árpád (1) Lenin (1) libegő (1) London (2) Lourdes (1) lovak (1) lóvasút (6) Ludas Matyi (1) luxusadó (1) Magas-Tátra (2) magyar címer (1) Makó (1) MALÉV (1) malomipar (1) Málta (1) Máramaros (1) Margit-sziget (3) Margit híd (3) Máriabesnyő (1) Márianosztra (1) Mária Terézia (1) Marosludas (1) Mátraháza (1) MÁV (13) menetjegyek (1) Méray Tibor (1) metró (1) Mexikói út (1) mezőgazdálkodás (3) Mezőtúr (1) Mikszáth Kálmán (4) millenniumi kiállítás (2) Miskolc (4) Mohács (1) mozi (1) MTA székháza (2) Műegyetem (1) Munkácsy Mihály (1) munkakultúra (3) munkásság (2) Műszaki Fizikai Kutatóintézet (1) múzeumügy (5) Nagy-Britannia (1) Nagykanizsa (1) Nagykondoros (1) Nagymaros (2) Nagymező utca (1) Nagyvárad (2) Nápoly (1) naszádok (1) nemzetbiztonság (1) Nemzeti Színház (1) népélet (7) népi vallásosság (3) népszámlálás (1) New York (1) nőmozgalom (2) nőtörténet (4) Nyíregyháza (3) nyomda (1) Nyugati pályaudvar (1) ökoturizmus (1) OMFB (1) omnibusz (2) Operaház (2) Ördög-árok (1) Orient expressz (1) Oroszország (3) Orsova (2) orvoslás (2) Osztrák Államvasút (1) pályaudvar (1) Pancsova (1) parasztság (1) Párizs (3) Párizsi Nagyáruház (1) parkolás (1) Passau (1) pénzügyek (8) Petőfi Sándor (3) piac (1) Piliscsaba (1) pióca (1) plágium (2) plakátok (3) Póla (1) politika (17) politikai kommunikáció (18) politikai propaganda (20) posta (4) Pozsony (3) Prága (1) Práter utca (1) Prokugyin-Gorszkij (2) propaganda (1) protokoll (1) Puskás Ferenc (1) Rác fürdő (2) rádiózás (1) Rakamaz (1) Rákosi-korszak (13) Rákosi Mátyás (2) Rákospalota (4) reformkor (3) reklám (1) rémhír (1) rendőri módszerek (2) repülés (5) repülőhíd (1) Rimaszombat (1) Rohbock (1) Rózsadomb (1) Rózsahegy (1) Rózsa Sándor (2) Rudolf trónörökös (3) sajtó (11) sajtótörténet (5) Sándor Móric (1) Sárospatak (1) Siemens (1) sikló (1) Simonyi óbester (1) Sopron (2) sporttörténet (6) Svábhegy (1) Svájc (2) számítógép (3) Szántód (1) Szapáry Gyula (1) Szarajevó (1) Széchenyi István (3) Szeged (1) Széll Kálmán (1) Szendrey Júlia (1) szénégetés (1) Szentendre (1) Szentendrei-sziget (1) Szent István (3) szerelem (2) Szerémség (1) szex (5) színházi élet (4) szobor (1) Szobránc fürdő (1) Szombathely (1) szórakozás (6) Szovjetunió (2) tájhasználat (1) találmányok (2) Tapsony (1) tárgykultúra (2) Tata (1) Tátrafüred (1) távírda (2) távíró (2) távközlés (2) technikai kultúra (25) telefon (6) telefonfülke (1) televíziózás (1) tengerhajózás (4) Teréz körút (1) térképészet (2) térszerkezet (3) Tihany (2) tilinkó (1) Tisza (4) Tiszafüred (1) Tiszaújlak (1) Tisza Kálmán (2) Titanic (1) történelem (64) történészek (1) Trieszt (2) Tungsram (1) turizmus (19) tűzvész (1) udvari utazás (10) Újpest (2) Újvidék (1) Ukrajna (1) ünnep (1) urbanizáció (18) uszítás (5) utazási sebesség (1) utazástörténet (6) útburkolatok (2) útépítés (2) útkaparó (1) útvámok (1) Vác (1) Váci utca (2) vadászat (1) Vajdahunyad (1) Vajda János (1) válás (1) választás (1) vámosutak (3) Városliget (12) Városligeti fasor (2) Városlőd (1) városrendezés (2) várostörténet (5) Vásárosnamény (1) Vaskapu (2) vaskohászat (1) vasúti resti (1) vasúttörténet (71) Velence (2) Verespatak (1) Verőce (1) Veszprém (2) Veszprém megye (1) világítótorony (1) villamos (12) villamosítás (4) Visegrád (4) viselettörténet (3) vízgazdálkodás (2) vízügyek (7) Wesselényi Miklós (1) Ybl Miklós (3) Zágráb (1) Záhony (1) zenekultúra (1) Zengg (1) Zichy Mihály (1) Zrínyi Miklós (1) Zsigmondy Vilmos (1) Címkefelhő

Mikor voltak boldogabbak a magyarok?

2013.05.20. 12:50 zsuzsa.frisnyak

1960-ban vagyunk. Az állampártnak infó kell arról, hogyan vélekednek a hazánkba látogató nyugatiak az országról. Nincs mit tenni, az IBUSZ idegenvezetői egymás után írják a beszámolóikat a turistacsoportokról. 

idegenforgalom_SANY0265_resize.JPG

A beszámolók szerint a nyugat-német turisták a legelőítéletesebbek. Volt olyan nyugat-német, aki kifejtette, hogy a magyar szállodákban látható jól öltözött nőket biztos miattuk szerződtették, hogy "jólétet mutassanak". Mások arról beszéltek, hogy ezeket a nőket biztos a rendőrség ültette be. Kérkednek a pénzükkel és feltűnően sok borravalót adnak, előszeretettel fényképezik a villamosokon csüngő embereket. "Nyugat-német részről felmerültek olyan kérdések is, hogy megvannak-e elégedve a magyarok a kormánnyal és népszerű-e Kádár János elvtárs."

Az amerikai turisták azt kérdezgetik, miért vannak még most is szovjet csapatok Magyarországon. "Megkérdezik, hogy boldogok-e a magyarok, és mikor voltak boldogabbak a felszabadulás előtt, az ellenforradalom előtt, vagy most?"

idegenforgalom_balaton_SANY0256_resize.JPG

Az angol turistacsoportokat a vallásszabadság foglalkoztatja. Meglepődve tapasztalják, hogy senki sem igazoltatja őket, és szabadon beszélhetnek magyarokkal. "Ettől függetlenül kételkedésük erős, bár több csoportnál volt tapasztalható, hogy hajlamosabbak a jóindulatra, mint pl. a nyugat-németek."

idegenforgalom_tihany_SANY0274_resize.JPG

A kitelepített svábok visszalátogató csoportjai mély gyűlölettel beszéltek a szovjet csapatokról, a dánok viszont nagyon jól érzik magukat nálunk. Több dán is kifejtette, a szocializmus szép vívmányokat produkál, de náluk erre nincs szükség, mert ott nincsenek nagy osztálykülönbségek és a dán király köztiszteletben álló ember, aki olyan mint a többi dán polgár.

"Általánosságban megállapítható, hogy az összes nyugati csoportoknak nagy meglepetést okoz az emberek jól öltözöttsége, a jelentős építkezések és az a körülmény, hogy az otthoni propaganda ellenére semmiféle hatósági beavatkozás, zaklatás nem éri őket. Majdnem mindegyik csoport megemlíti szállodáink korszerűtlenségét. Politikai tekintetben végeredményben megállapítható, hogy távozáskor sok előítéletük oldódik fel. 1960-ban – az eddigi tapasztalatok szerint – már jóval kevesebb a kimondottan gúnyos, rosszindulatú provokatív megnyilatkozás.”

94 komment

Címkék: turizmus humor idegenforgalom IBUSZ Kádár-korszak 1960-as évek

A bejegyzés trackback címe:

https://timelord.blog.hu/api/trackback/id/tr445308141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.05.20. 18:45:24

Most biztos boldogtalanok mert még nem bontakozott ki idehaza teljes egészében a nyugati toleranciaterror és nem lehet buziruhában nyilvánosan baszni a templomokban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.20. 18:50:23

Egy mai kubai vicc:

A külföldi újságíró Havannában megkérdez egy járókelőt:
- Hogy érzi magát? Hogy ítéli meg a helyzetet?
- Nem panaszkodhatok.
- Úgy érti, hogy átlagosan?
- Nem, úgy értem, hogy nem panaszkodhatok.

Fejesrob 2013.05.20. 19:24:22

Tényleg így van. Nyugatnémet fiatalok (több hétig laktam náluk) a 80-as évek elején nem akarták elhinni hogy:

1. Több TV csatorna van mint náluk.
2. Van videóm és színes TV-m
3. A lakásokban fürdőszoba van

Miközben állandóan azt magyarázták, hogy náluk forradalom kellene és Castro volt a példaképük.

Mint valami Budán élő 19 éves lila mai libsi, aki szidja Tarlóst, mert már 20 másodperce várja a hatost, ami nem jön, miközben rajong az anarchiáért.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.05.20. 20:15:12

@Fejesrob: Te valami tévétagadó német szektánál jártál. A nyolcvanas évek elején örültél ha bejön a szlovák2 hangyásan.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.20. 20:16:30

@Fejesrob:

A nyugati komcsiknál nagyobb barmok nem éltek még a Föld felszínén, ez tény. Hozzájuk képest a hatalmon lévő keleti komcsik Nobel-díjasok voltak.

GERI87 2013.05.20. 20:25:51

@Fejesrob:

Egyszerű: a fiatalok lázadnak(tak): mindenhol az ellen ami hatalmon van...

Itt nem értették ők miért lázadnak az állam ellen amikor jól éltek, szabadok voltak, azt mondtak amit akartak, választások...
Ők meg hogy miért nem jó az államilag szabályozott ár, a nemlétező munkanélküliség és a támogatott lakás...

Persze ez ennél bonyolultabb de van aki nem lát tovább Che-n meg a Coca-Colán...mert nem tapasztalta a másikét.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.20. 20:27:18

@én már a fény gyermeke vagyok:

Attól függ az ország melyik részén. Sok helyen a szovjet egyes is bejött, mert a szovjet laktanyák sugározták, így 15-20 km körzetben fogható volt.

Fejesrob 2013.05.20. 20:39:45

@én már a fény gyermeke vagyok: Szerintem inkább te laktál szar helyen, 83-ban nálunk 17 adó volt, akkoriban jött be a kábel TV.

A németeknél viszont 3 db. adó volt. Ami nem jelenti azt, hogy nem lehetett több, de akkor arra nem fizettek elő. Persze az is lehet, hogy nem volt kábelTV.

Fejesrob 2013.05.20. 20:42:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Rendesen szkeptikus is vagyok az EU-val szemben.

Ott (és nyilván a nemzeti kormányokban is) ugyanis ezek vannak ma hatalmon.

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2013.05.20. 20:55:49

@Fejesrob: Hol laktál ha kérdezhetem? Csak mert mi Budapesten, és ugyan kiskölyök voltam a '80as években de tutira mondanám hogy több adója volt német unokatesóimnak mint nekünk ahogy emlékszem és nem egy nyarat töltöttem náluk hanem kb. mindet az egyetemig.
A fürdővel kapcsolatban meg nekem más jött le, nem volt kérdés hogy van otthom, csak rohadtul nem értették miért fürdök napi kétszer és miért nem heti 4szer mint ők, elvégre annyira meleg nincs náluk :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 21:03:17

"az a körülmény, hogy az otthoni propaganda ellenére semmiféle hatósági beavatkozás, zaklatás nem éri őket"

Pedig ha hatóságilag zaklatták volna őket akkor nem jártak volna Mo-ra vetni a kapitalista mételyt ami három évtizeddel később érett be és a munkásság és a vele szövetségben lévő parasztság országának bukásához vezetett.

A megalkuvó Kádár-rezsim eladta a szocializmus elsőszülötti jogát a keményvalutában történő idegenfogalmi bevételek tál lencséjéért.

Bezzeg a hős észak-koreai nép tisztában van azzal hogy melyik oldalon van megvajazva a kalácsa: még az kapitalista-imperialista fogságba esett dél-koreaiakkal sem áll szóba mielőtt felszabadítaná őket, hát még az egyéb népnyúzó országok polgáraival.

Proletárok, tanuljatok a múltból! Ha megnyitjátok határaitokat az olcsó fogyasztói termékek aranyborjú-imádatának, mögötte betolakodik a véres tépőfogú kapitalista is! Amikor öt-nyolc évet kellett várni egy személyautóra, nem lehetett a devizathitel csapdájába esni! Amikor nem lehetett telefonvonalat kapni, nem tudták gyermekeitek felhívni a drogdílert hogy tudatmódosító szereket szerezzenek az esti partihoz! Amikor ruhát vettetek, a magyar szövőnő megélhetését biztosítottátok, nem a kínai államkapitalista profitját!

Vissza a népköztársaságot! Vesszenek a burzsoá pártok! Csak a dolgozók egysége képes biztosítani a nép boldogságát!

lesson · http://csudalany.blog.hu 2013.05.20. 21:11:56

@Fejesrob:
így-így, sőt mégígyebbül.
A 90-es évek végén egy svájci iskolával voltunk cserediák-kapcsolatban.
Az első évben mi mentünk ki először, és olyanokat kérdezgettek, hogy ettünk-e már csokit.
A következő évben már készültek osztálytársamék kandi kamerába illő hülyeségekkel. Például, amikor a svájciak bekapcsolták a tévét, akkor úgy csináltak, mintha megijedtek volna. Aztán eljátszották, hogy akkor láttak először lámpakapcsolót, és csodálkoztak, hogy "némmá, megnyomom, világosság lesz, megint megnyomom, sötét lesz".
Meg ilyen baromságokkal, a többire már nem emlékszem.
Volt is nagy csodálkozás a svájciak részéről, amikor ők jöttek ide, hogy nemcsak milka-csoki van, hanem számítógép is.

De mondok jobbat, amikor még csak ismerkedtünk az olasz anyósommal egy pár éve, akkor ő is olyanokat kérdezgetett, hogy nálunk van-e fokhagyma.

És abban is igazad van, hogy a körükben a forradalmat meg a kommunizmust valami rózsaszín köd borítja. Egyszer elmentünk itt Olaszo-ban egy közösségi házba, már nem tudom minek az apropóján, de arról szólt az este, hogy partizándalokat énekeltek, istenítették Che Guevara-t, meg néha felüvöltöttek, hogy "Éljen a forradalom." Na, mondom, ácsi, ez azért nem erről szól, de nem hittek nekem.

01234567 2013.05.20. 21:13:03

Azért az amerikai turistáknak szólhattak volna, az orosz azért van nálunk, amiért az ő hadseregük a németeknél....még most is...
Amúgy a nyugatiak kelet-európai sztereotípiái alig változtak valamit,2006-ban találkoztam olyan osztrákkal akinek minden Lajtán túli népség kommuniszt volt, még a szerbek is, sőt azok főleg, azokat utálta a legjobban.
Most akkor itt szar volt, vagy nem, a hatvanas években?

régebb óta vagyok Subban mint te 2013.05.20. 21:32:06

@Fejesrob:
Nyolcvanas évek elején, mi?
Az Astra 1A műholdat a nyolcvanas évek végén (1988) küldték fel, az AM-mikro is 89-től nyomták pont-multipontban.
A magyar kettes adó (most M2) valamikor 1980-ban kezdte meg a sugárzást.

flamer 2013.05.20. 21:47:28

@Fejesrob: Még mielőtt valaki elhinné ezt a baromságot, mondanám, hogy 1983-ban kábeltévé egyáltalán nem létezett Magyarországon és összesen két darab téve adó létezett, az egyes meg a kettes, kivévő hétfőn, mert akkor adásszünet volt.

replayxx 2013.05.20. 22:11:43

@neoteny: Takarodj vissza a múltba te büdös szájú proli... A ti időtöknek éppen azért lett vége, mert az országot képtelen volt sikeresen kormányozni a társadalom söpredéke. Vesztesek vagytok, akiknek rabolt hatalma terroron és kontraszelekción alapult - az általatok felvett és ellopott hiteleket pedig még a mai napig szenvedjük! Aljas hazug vörös kutyák...

is 2013.05.20. 22:16:10

@neoteny: Orbán Viktor meghallgatta kérésed, és már ezerrel dolgozik rajta. Sajnos.

replayxx 2013.05.20. 22:16:14

@Fejesrob: Álmodozz csak - amilyen ostobák, lehet hogy még el is hiszik... (Egyébként a beteges hazudozás, amely bár világszerte ismert magyarországi népbetegség - különféle személyiségfejlesztő módszerekkel kiválóan gyógyítható.)

01234567 2013.05.20. 22:22:51

@replayxx: Ne te, itt egy GKI adat:
Összességében 1990-94-ben az államadósság GDP arányos mértéke öt év alatt 73-ról 90%-ra, évi átlagban 3,4%-ponttal nőtt.
És olvasgass:
www.gki.hu/en/node/350
És még annyi pozitívumot az előző rendszerről, akkor még működött az OPNI.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 22:26:11

@replayxx:

Akkor miért sír egy csomó szája hogy az átkosban létbiztonság volt, mindenkinek volt munkája meg olcsó volt a kenyér, lakhatás, fűtés, cigaretta, BKV-jegy?

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 22:29:16

@is:

A 2010-es választásra elmentek több mint fele rá és a Fideszre szavazott; ha nem ezt akarták, miért tették?

Bogyó 2 2013.05.20. 22:31:56

@Fejesrob: Ne viccelj már, kábelTV '83-ban tizenvalahány adóval? Egyáltalán hány éves voltál akkor? Én még gyerek voltam, de basszus, akkor mi a két magyar adót fogtuk, néha nálunk bejött Novi Sad Kecskeméten. Hétfőn nem volt még adás egyáltalán. Milyen adóid voltak neked '83-ban? Egyáltalán tudod micsoda politikai különbség volt mondjuk '83 és '88 között? '83-ban még Andropov meg Csernyenko volt a nagyfőnök, szó se volt még Gorbacsovról meg glasznosztyról, ennél fogva az, hogy te pl. nyugati adókat nézzél élőben, enyhén szólva elképzelhetetlen volt, simán zavarták a Szabad Európát. Hol voltak még Gorbacsov és Reagen megállapodásai? A mi városunkban '87-ben vagy '88-ban jött be nyugati adó, s elképedve néztük, hogy akkor ez most élőben és egyenesen Angliából? De akkor már javában zajlott a rendszerváltozás, megvolt Lakitelek. Szóval, frissítsd fel a memóriád, '83-ban te nem nézhettél élőben nyugati adót, max. Sopronból az osztrákokat, magyar adó meg nem volt más, hiszen a kettes is csak időnként volt, hétfőn meg max. társasozhattál.

01234567 2013.05.20. 22:38:13

@neoteny: Mert ez volt. Tény. A mikéntről és a miértről lehet vitatkozni, bár felesleges, akkor ez volt. Ahogy lényegében az akkor épült iskolák, óvodák teszik életképessé még mindig az oktatási rendszert alapjaiban. Ahogy akkor épült lakások számát soha nem űbereljük, igaz nem is kell, mivel a demográfiai adatokat sem, és lehet panel, de a panel csökkent értékén most is a legkevesebbet, és sokan oda menekülnek vissza manapság a hiteles tuszkulánumukból. Sajnos lehet mi egy paneles ország vagyunk, egy paneles néppel. Ettől még lehetünk és vagyunk. Az előző rendszert lehet gyűlölni az eszméiért, de akik eszme mentes, apolitikus életet élnek, azoknak élhetőbb volt szimplán, és szerintem az emberek nagyobb hányada ilyen, ez természetes. Arányaiban pedig szélesebb rétegek számára biztosította a megélhetést és a létbiztonságot mint manapság, igaz szűkebb határok között. És megint csak a miként és a miért, de ez kevesebbeket érdekel.

kela-bá 2013.05.20. 22:42:42

" 1960-ban vagyunk " Ez a blog címe.
Akkor is volt nagyon sok jó,és sok minden hiányzott.
Mostanság sok minden + van, de sokkal több a rossz is. Pld.: munkanélküliek tömege (Az EU-ban is 20-25 millió ?)hajléktalanok hada, devizahitelesek serege,egyre súlyosabb bűncselekmények, eladósított ország, ( Érdekes hiába törlesztünk, még sem csökken ?)sok-sok szegény és beteg ember...
Vannak kegyetlenül sokat dolgozó emberek. Van árú bőség, sajtó és szólásszabadság, demokrácia, acsarkodás. Vagyis , kapitalizmus és annak egy szűk réteget kitevő haszonélvezői ? De azért meg vagyunk 2013-ban is. Lehetnénk jobban is , nem igaz ?

Bogyó 2 2013.05.20. 22:43:24

@lesson: A következő évben már készültek osztálytársamék kandi kamerába illő hülyeségekkel. Például, amikor a svájciak bekapcsolták a tévét, akkor úgy csináltak, mintha megijedtek volna. Aztán eljátszották, hogy akkor láttak először lámpakapcsolót, és csodálkoztak, hogy "némmá, megnyomom, világosság lesz, megint megnyomom, sötét lesz".

Hát ez kurva jó!:-))))

Bogyó 2 2013.05.20. 22:46:30

@01234567: Egy különbség van. Az amerikaiak a Nato katonáiként vannak ott, ahol nem kicsit demokratikusabban működnek a dolgok mint a varsói szerződésben. pl. volt a VSZ-nek valaha is nem orosz vezetője?

Baldrick68 2013.05.20. 22:47:18

Egy kis témába vágó videó :-)

Balaton és a kapitalizmus
www.youtube.com/watch?v=qQMKN7Q01f0

Egy magyar vígjáték részlete :-)
www.youtube.com/watch?v=Y52JM1KQtuQ

www.youtube.com/watch?v=JUSAjZExl8w

Bogyó 2 2013.05.20. 22:50:49

@neoteny: Pont azért, mert a hitelek miatt lehetett ezt fenntartani, de nyilván akkor is csak egy ideig. Csak a sírók ezt nem nézik. nekik az a rendes ember aki meghívta őket egy körre a kocsmában. Akkor is ha lopta, vagy hitelbe vette a pénzt hozzá, amit aztán nekik kell megfizetni.

Bogyó 2 2013.05.20. 22:54:07

@neoteny: Mert az előzők annyira elkúrták, hogy a szavazók megpróbálták ezt az utat, talán mégis bejön alapon. Ma már nem tennék legtöbben, ez tuti. Akkor se, ha ma is nyerne a Fidesz. Mert biztos, hogy nem úgy mint 2010.ben. A többség kiábrándult, a kiépített klientúra meg visszaszavazza őket.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 22:54:18

@01234567:

"Arányaiban pedig szélesebb rétegek számára biztosította a megélhetést és a létbiztonságot mint manapság, igaz szűkebb határok között. És megint csak a miként és a miért, de ez kevesebbeket érdekel."

No de akkor miért volt a rendszerváltás? Vagy ha nem tetszik a "szélesebb rétegeknek" a mostani helyzet, miért nem csinálják vissza arra, ami "jobb volt"?

Bogyó 2 2013.05.20. 22:58:19

@01234567: Ehhez ez is hozzá tartozik, hogy akkor más tartozott a létbiztonsághoz. Az emberek jóérzését jelentősen befolyásolta, hogy másnak se volt jobb, s éhen valóban nem halt senki. Persze ez a viszonylagos biztonság és kvázi jólét is mondjuk a 70-es években jött el, 20-25 év után.

Bogyó 2 2013.05.20. 23:00:20

@neoteny: Mert nem ők döntenek.

01234567 2013.05.20. 23:01:38

@Bogyó 2: Nincs demokratikus katonai szövetség, mert akkor az már nem az. A Nato-ban is amerika mondja meg mi legyen, ahogy a VSZ-ben az oroszok. Ahogy Irak előtt volt megbeszélés a NATO-n belül, úgy a 68-as Cseh bevonulás előtt is volt a VSZ-n belül, aztán lett, ami lett. Volt aki ment, volt aki kimaradt, volt aki ellenezte, de mivel az előbbit amerika, az utóbbit az orosz akarta, megtörtént.
Az amerikaiak eredetileg megszállókként kerültek oda, a teheráni a jaltai és a potsdami megegyezések értelmében. Hogy most mit keresnek ott azt nem tudom, de szerintem te sem. És hidd el, dolgoztam a münsteri amerikai bázis közelében, ott sem szeretik őket, ahogy mi sem az oroszokat anno, és bizony berúgott ami katonák ott is csináltak, csinálnak ezt-azt, ahogy nálunk az oroszok anno. Ilyen a katona, meg ilyen a megszállás.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:07:47

@Bogyó 2:

Habár az Indexen linkelt blogokon csak egy meglehetősen kis csapat kommentál rendszeresen (szerintem pár tucat körül jár a számuk), nem egy akad aki állandóan azzal a fúróval jön hogy "miért nem viseli gondját az állam az embereknek? Miért nem biztosít munkát mindenkinek? Miért él olyan sok ember létminimum alatt/szegénységben/mélyszegénységben? Miért nincs társadalmi szolidaritás?" és az átkosra hivatkoznak vissza amikor _ezek_ a problémák nem voltak. _Más_ problémák persze voltak, de azokról szemérmesen hallgatnak; azt az érzetet próbálják kelteni mintha az átkos által nyújtott előnyök létezhetnének azok hátrányai nélkül.

01234567 2013.05.20. 23:11:59

@neoteny: Rendszerváltás azért volt, mivel megszűnt az a rendszer. Így. Magától összeomlott külső gazdasági hatásokra, belső, szűk, jól körülhatárolható erők irányítása mellett. Az átlagemberek széles rétegeit becsapták, nem volt nehéz, és a kezdetektől ügyeltek arra, hogy egy későbbi elégedetlenségi hullám lehetséges gócait, kiindulóbázisait megszüntessék. A többi tudatos manipuláció, a társadalom atomizálása, totális lebutítása, a média segítségével. Ezen kívül a megosztás, aminek következménye hogy ellenségként tekint egymásra pl. az értelmiség és a szélesebb alacsonyabb rétegek, így az értelmiség nem akarja őket felvállalni, lenézi, megveti, nem látja benne a szövetségest. Az alacsonyabb rétegeknek így soha nem lesz vezetője, összefogó ereje, ami mindig egy társadalmi változás kiharcolásának előfeltétele, önmagában pedig ez a réteg csak tehetetlen erő. Az értelmiség ebben a formában meg csak az interneten és az esetleges független médiában való szájtépésre elég. Nem buta emberek működtetik ezt az új rendszert, hanem gonoszak.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:12:40

@Bogyó 2:

Ez hogyan lehetséges egy nominális demokráciában? Szavazhatnának Thürmerre is, vagy csinálhatnának bármilyen pártot ami az ő érdekeiket képviseli.

Lehet hogy az a gond amiről az előző hozzászólásomban írtam, névlegesen hogy a "szélesebb rétegek" szeretnék a szocializmus előnyeit, de nem hajlandóak megfizetni azért annak az árát?

01234567 2013.05.20. 23:14:59

@neoteny: A lényegek az arányok. A rendszerrel szembeni politikai elégedetlenség a 70-es évekre pár tízezer ember keserű magánügye volt. A mai lecsúszás, szegényedés, munkanélküliség, hitelcsapda az országban több millió embert érintő közügy.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:18:49

@01234567:

"Rendszerváltás azért volt, mivel megszűnt az a rendszer."

Ez egy tautologikus állítás.

"Az átlagemberek széles rétegeit becsapták"

Ez már érdekesebb: hogyan csapták be? Mivel?

kela-bá 2013.05.20. 23:20:04

Hazánkat is érintheti ? Egy érdekes olvasnivaló:
PARADIGMAVÁLTÁS ELKEZDŐDÖTT ??? Írta: Andy Whiteley
www.hunnio.com (Hallottak arról, hogy anyakönyvi adataink egy helyen "ott" vannak ? Olvassák el.)

@01234567: @Bogyó 2: @neoteny: @replayxx: @flamer: @lesson: @csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj!: @maxval, a gondolkodni próbáló birca: @GERI87: @Wind Callman tér:

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:20:32

@01234567:

Akkor mi akadálya van annak hogy visszzaállításra kerüljön a szocialista rendszer?

01234567 2013.05.20. 23:22:52

@Bogyó 2: Az a viszonylagos jólét, a saját ingatlant, a hozzácsatolódó hétvégi telek, az autó, a biztos állás jelentette. Mind ezt heti 5X8 órában, ami mellett azért a családdal való szabadidő és valami kiegészítő hobbi nem volt összeegyeztethetetlen álom. Lehet ezt lenézni, de az emberek 80%-a erre vágyik. Most a 20% világát éljük a 80 rovására. Az arány számít. Ettől élhető az ausztriai kapitalizmus, vagy a német, ott szélesebb réteg élheti a rendszert mint amennyi szenved benne. Tehát amit gondoltok rólam, hogy a rendszerben látom a hibát, hát nem, a működtetésében, a működtetőkben.

01234567 2013.05.20. 23:29:45

@neoteny: A szocialista rendszer a jelen környezetben nem életképes, sem gazdaságilag, sem politikailag ezt te is én is tudjuk. És megleplek, ezt az egyszerű átlagember is tudja.
Hogy csapták be? Én már bőven szavazó voltam akkor. Sajnos szavaztam is. Én még emlékszem Antall mögött a plakátra: "Semleges Magyarország, erős forint, erős gazdaság." Azaz elhazudták nekik, nekem, Ausztria leszünk. Egy kis rossz után, majd jön a jobb. Mivel az emberek nagy része apolitikus életet élt több évtizede, nem volt nehéz abban az állapotban becsapni őket. Akik csinálták, mondtam, nem hülyék voltak, gonoszak.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:30:46

@01234567:

"Ettől élhető az ausztriai kapitalizmus, vagy a német"

Két ország, ahol az egy főre eső GDP legalább a duplája a magyarnak (Purchase Power Parity-n), nominálisan meg 3-3,5-szerese.

Majd ha a magyar is annyit termel mint az osztrák vagy a német és még mindig csóró, akkor hozhatod példaként Ausztriát meg Németországot.

01234567 2013.05.20. 23:40:13

@neoteny: Már ne is haragudj, de Thürmer? Szerinted ilyen nagy múltú meghatározó pártok élére mint a Kisgazda, Szociáldemokrata, Kereszténydemokrata, és az MSZMP valós eszmei utódja a Munkáspárt miért ilyen paprikajancsik kerültek, mint akik kerültek? Miért logikus, hogy az elméletben a rendszerváltásból profitálni legtöbb sansszal induló pártok FKGP, Szocdem, KDNP mára nincs, vagy Patyomkin pártok? Egyéb történelmi múltú pártok pedig helyzetbe sem kerültek? És hogyhogy az MSZP-é vagyon és nem a Munkáspárté legalább a fele az MSZMP után? Hogy a szakszervezetek amelyek az emút nyóc év alatt elméletben erős parlamenti képviselettel is rendelkeztek, kussoltak egy ilyen társadalmi krízisben, pedig pénzük, erejük lenne, és most is csak politikai bábok?
Visszatérve a Thürmerre ő azoknak akiknek kell, nagyon jó helyen van ott, ahol van. És pont olyan amilyen kell.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.20. 23:43:12

Ja, nyugat-német.
Analfabéta...

@Wind Callman tér:
Mutass már magadról egy fotót.
Sosem láttam még buziruhát, kíváncsi vagyok, milyen.

(Egyébként mióta nem szabad baszni a templomokban, és milyen templomokban nem szabad? Melyik vallásnak van ilyen előírása? Én egy ilyenről sem tudok.)

@Fejesrob:
A 80-as évek elején nálunk 2 azaz kettő tévécsatorna volt, és hétfőn a 80-as évek végéig nem volt rendszeres adás.
Kétlem, hogy a nyugatnémeteknél ennél kevesebb lett volna, mert Kelet-Németországban is legalább 5-öt lehetett fogni nyugatról.
1983-ban Magyarországon kábeltévé?
Neked legalább 10 évnyi csúszás van a memóriádban. Bár 17 csatorna még 1993-ban sem volt, csak 1996 után.

@lesson:
Az olasz anyósod annyira nem hülye, ugyanis a fokhagymát sokfelé nem ismerik Európában (pl. Észak-Európában).

@régebb óta vagyok Subban mint te:
Az M2 1972-ben indult.

@replayxx:
Hát ami azt illeti, Orbánhoz képest a komcsik ehol sem voltak országrombolást illetően. Bár igaz, a Fidesz valóban a társadalom söpredéke.

@01234567:
@Bogyó 2:
Ti nem vagytok hülye gyerekek, egészen jól látjátok dolgokat.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:45:53

@01234567:

"A szocialista rendszer a jelen környezetben nem életképes, sem gazdaságilag, sem politikailag ezt te is én is tudjuk. És megleplek, ezt az egyszerű átlagember is tudja."

Ahhoz képest elég nagy a sóvárgás iránta, ami legjobban abban fejeződik ki hogy még mindig "az államtól" (a mindenkori kormányzattól) várja "az egyszerű átlagember" hogy a problémái megoldásra kerüljenek.

"Azaz elhazudták nekik, nekem, Ausztria leszünk."

A hazugság ott volt, hogy a kormányzat azt ígérte hogy ők teszik Ausztriává Mo-t, míg az embereknek nem kell semmit másként csinálniuk mint ahogy korábban tették. Egy olyan hazugság, amire igaz a magyar szólás: "könnyű Katát táncba vinni ha maga is akarja".

01234567 2013.05.20. 23:48:49

@neoteny: Ez mind rendben, de talán ennek a különbségnek a csökkentése lett volna a célja a rendszerváltásnak, és nem a növelése. Az ment volna az előzővel is. De a GDP csak számok. A számok mögött emberek vannak.
A realitás: az osztrák munkavállaló kb. a négyszeresét kereste mint a magyar a rendszerváltás tájékán. Most az ötszörösét. A belebegtetett álom ugye az volt, 20 év múlva a magyar az osztrákénak a 4/5-éd fogja keresni. Ezt mára tudjuk irreális. De a fele nem lett volna az, sem a 2/3-a. De nem így van. Ezért megy el ennyi ember, hidd el, ha a felét megkeresné nem menne, ezért van ilyen nyomor. És most már ott tartunk, eme "tudatos" gazdaságpolitika miatt termelés sincs, így munkahely sem. Tehát már a semennyit keres van a serpenyő egyik felében sokaknak.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.20. 23:50:07

@neoteny:
Visszaállításra kerüljön?
Te rendőrfogalmazói tanfolyamon tanultál magyarul?
Kérd vissza a pénzt, és menj el olyan tanfolyamra, ahol rendesen megtanítják neked a nyelvet.

@01234567:
5x8 óra csak 1982-től volt. Addig 6x8, a szombat is munkanap volt.

01234567 2013.05.20. 23:54:37

@neoteny: A 60 éves embernek sem lehet 20 éves szeretője sok esetben, még is sóvárog utána. Pont ezért, mert tudja nem lehet vissza, ha lehetne megvalósítaná. :) Vágyni mindig a lehetetlent lehet csak. A többi cél!
Ugyan ennek a 60 éves embernek megígérik ha benyit azon az ajtón mögötte egy húszéves gyönyörű nő csak rá vár. Benyit. Pofán verik az ajtó mögött, és amíg alélt ki is fosztják. Lehet az öreg a hibás, de aki lépre csalta, leütötte, kifosztotta az a bűnös. Ez a tény és a törvény.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:54:47

@01234567:

Ha a gonoszok irányítják a rendszert -- ismét és ismét -- akkor mi a megoldás?

01234567 2013.05.20. 23:56:37

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Most meg 6X10,12 vagy 7X10, 12. Amúgy még emlékszem rá, hogy jártam szombaton iskolába. :)

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.20. 23:56:50

@neoteny:
A mondás úgy hangzik:
Könnyű Katát táncba vinni, ha ő is akarja.

@01234567:
A rendszerváltás táján az osztrák munkavállaló kb. a 10-12-szeresét kereste, mint a magyar. Ma meg a 4-5-szörösét.
Így pontosabb.

Egyébként az a röhej, hogy olyan szakmákban, mint mondjuk a fordítás, ugyanaz a Xerox vagy IBM (stb.) cég ugyanannak a szövegnek a németre fordításáért 3-4-szer annyit fizet egy német vagy osztrák fordítónak, mint egy magyarnak.
Pedig talán nem kell ecsetelnem, mennyivel nehezebb magyarra fordítani angolból, mint a viszonylag közeli rokon német nyelvre.
Szóval nemcsak a magyar kormányok hibája, hanem a nemzetközi cégek kizsákmányoló politikája is ott van a háttérben, hogy ennyire szar a magyar kereset.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.20. 23:57:33

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Igen, "visszaállításra kerüljön". Miért, mi a gond ezzel a fogalmazással?

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 00:00:25

@01234567:
Már miért ne lehetne? Ha meg tudja fizetni, lesz is. :-)

Ami meg a munkát illeti: igen, akinek van, az kurva sokat dolgozik a megélhetésért, másnak meg nincs is, pedig ha mindenki 5x8 óra melóból meg tudna élni, a munkanélküliek is kevesebben lennének, mert a 6x12 óra melót csak el kéne végezni valakinek, és ez majdnem 2 ember munkaideje, ugye.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 00:03:02

@neoteny:
Az, hogy magyartalan, ronda, úgynevezett terpeszkedő szerkezet (a -ra/re kerül).
Magyarul úgy mondják: visszaállítják.
Ha meg mindenképpen személytelen szerkezettel akarod (bár a magyar azt nem nagyon szereti), akkor vissza legyen állítva.
(Ha a germanizmussal jössz, gúny tárgyává teszlek.)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:05:37

@01234567:

"De a GDP csak számok."

A bankszámlaegyenlegek is csak "számok".

"A számok mögött emberek vannak."

Bizony; az ő termelésükkel (vagy annak hiányával) együtt.

Senki sem azért kapja a fizetését mert ember; hanem a megtermelt érték után -- legalább is szabadpiaci körülmények között.

"Ezért megy el ennyi ember"

Amit nagyon helyesen tesznek: kint termelékenyebbek, ennek megfelelően többet is keresnek.

01234567 2013.05.21. 00:06:01

@neoteny: Jelen állapotában ilyen 23 év után Magyarországra nincs reális józan megoldás. Politikai alternatíva, választható nincs. Legalább is a széles rétegek számára ismert, és arról gondoskodnak, ne is legyen ismert. Lassan talán a társadalomban végbemegy egy ébredési folyamat, aminek a vége katarzis lesz, sok keserűséggel. Ezt az is előrevetíti, hogy az uralkodó elit kellően primitív, önző, ettől vak, ettől magabiztos, hogy veszélyérzete legyen, a társadalomtól fényévekre eltávolodottak. De ez egy folyamat és bárhol megakadhat. És ha igen, leszünk egy feudálkapitalista megtűrt közröhely Európa peremén társadalmilag, fokozatosan lecsúszva, majd kitaszítva szövetségileg. Sűrűn tanulmányozzatok Azeri, Belorusz társadalmi témájú dokumentumfilmeket, természetesen amit nem az adott ország filmesei készítenek.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 00:09:49

@neoteny:
Szerintem te is tudod, hogy butaságokat írtál.

01234567 2013.05.21. 00:10:33

@neoteny: Ezeket rosszul látod. Statisztikus vagy a materialista fajta. Mitől termelékenyebb kint? Mielőtt válaszolsz: több mint 8 évet éltem kint. Jól gondold meg! :)
És most a "bankbetét", "ember" tézisekre ki sem térnék.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:17:46

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

"Az, hogy magyartalan, ronda, úgynevezett terpeszkedő szerkezet (a -ra/re kerül)."

Nekem megfelel, az olvasóim is megértik azt, amit kifejezni kívántam: a célomat elértem.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:26:06

@01234567:

"Mitől termelékenyebb kint?"

Mert tübb terméket állít elő egységnyi idő alatt? Mert jobban szervezett munkát végez, nagyobb teljesítményű munkaeszközökkel, hatékonyabban dolgozva?

Ha nyolc évet dolgoztál kint _és_ többet kerestél mint Mo-n, akkor nem is ugyanazt és ugyanolyan termelékenységgel végezted mint Mo-n.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 00:29:25

@neoteny:
Na ja, ha ragozás nélkül írsz, akkor is megértik.
Ez nem mentség, tanulj meg rendesen magyarul.

A "Miért?" kérdésedre meg ha kicsit gondolkodsz, megtalálod a választ.

Segítség: szerinted mennyivel több értéket állít elő egy Mercedes- vagy Audi-gyári munkás Magyarországon és Németországban?
És melyik mennyit keres?

Ugye, nem kell téged lehülyéznem, mert nem jössz rá?

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:31:23

@01234567:

"És most a "bankbetét", "ember" tézisekre ki sem térnék."

Magyarán nem tudsz mit mondani a kérdéssel kapcsolatban.

01234567 2013.05.21. 00:33:02

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Én a rendszerváltás körüli bérarányokra nem így emlékszem. Sőt! ...bizony azokat a Gorenje turnékat nehezen feledem. :)
Ami meg a béreket most illeti, ez egy mesterséges belülről gerjesztett hibás folyamat következménye. A baromjai azt hitték, ha alacsony bérű lesz a kétkezi munka, majd özönlenek ide a multik. Hát nem, elvem egyébként is, Európában csak a megalapozott hazai eredetű termelés, és a kvalifikált munkaerővel hatékonyan előállított minőségi termékkel tudsz piacon maradni.(lásd Ausztria) Na de bizony ennek tovább gyűrűző társadalmi hatásai lettek, ebből fakadóan gazdasági is. Mert ugye ahol a melós 300 eurót kap, ott a művezető majd 500-at fog. Ahol a sofőr 400-at ott bizony a mérnökúré is csak 600 lesz. Mert ilyen ez a bicikli. Aztán ennek persze további hatásai voltak. Ugye a művezető is szeretett volna a fogyasztói társadalom beosztásának megfelelő tagja lenni, de a bére gátolta. Megoldás: hitelre autó, plazma TV. Erre azért még sajátosságként rájátszott, állami kontroll nélkül a bank vakságában átb@szta. A doktor úr sem bírta sokáig nézni a "Fekete-erdő klinika" részeit, elvégre ő orvos, neki ház kell, nem szaros 70nm panel. De az ingatlanpiacon szaladnak az árak, kínaiakkal kell konkurálni, akik kidobják kp.-ben a zsozsót. Mi legyen? Hitel! És hát ne feltételezzük Dr. úrról, okosabb volt mint a művez. úr. Ennyit a magyar polgári középosztályról, amely egzisztenciális bilincseiben felzabálta önmagát. Az már csak külön sajátosság, a bank, mint a balatoni lángosos ügy eresztette hitelügynökeit a hitelpiacra, azok meg még a 300 eurós melóst is bevadították, minden reális alap nélkül. Ez meg adott az ingatlanpiacnak, az építőiparnak, autókereskedelemnek egy olyan abstószt, lehet lassan ki is számolják őket. Bónusznak meg ugye itt van, hogy már 300 eurós állások sincsenek, mert üzem sem. Így művez meg pockolhat: go west, doktor úrnak meg ugye így ugyan csak beszűkül az élettere, hát ő is vehet repülőrajtot. Hajrá Magyarország! Hajrá magyarok! :)

01234567 2013.05.21. 00:42:06

@neoteny: bankbetét: Mo.-n a mesterségesen leszorított jövedelmekből nyilván való, nem lehet annyit félre tenni, mint akár egy osztrák utcaseprőéből. Ezért is van cserébe nálunk mindenkinek szinte hitele. (olv. fentebb!)Arról nem is beszélve, hogy nálunk államilag csak egy szűkebb réteg gyarapodhat, de egyáltalán az egzisztenciális fejlődésnek is több a kritériuma mint egy ny. európai országban. Hidd el, tudom.
Az meg ne haragudj, de alaptény a ny.-európai országokban, embert alkalmazunk megfelelő színvonalú bérért, mert ember, tehát több(kulturális igény, szabadidő, utazás, hobby stb...) mint az állat, vagy a gép,és az állatot dolgoztatjuk szállásért, élelemért, a gépet üzemanyaggal, és mechanikus utasításokkal.Hogy akkor evidenciákra is ha muszáj válaszoljak.

01234567 2013.05.21. 00:45:13

@neoteny: De ugyan azt, ugyan olyan termelékenységgel, csak 6X annyi bérért. :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:46:16

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

"Ez nem mentség"

Nincs szükségem mentségre: a nyelv azért van, hogy közölni tudják az emberek a gondolataikat. Ha ezt képesek hatékonyan megtenni, elérték a céljukat; ha valakinek nem teszik hogy ezt hogyan tették, attól még nem lesznek kevésbé sikeresek a közlésben.

"szerinted mennyivel több értéket állít elő egy Mercedes- vagy Audi-gyári munkás Magyarországon és Németországban?
És melyik mennyit keres?"

Ha kevesebb vagy ugyanannyi értéket állítana elő a német munkás mint a magyar, miért fizetne neki többet a német alkalmazó? Vagy ugyanannyit fizetne, vagy ha a német munkás nem hajlandó magyar bérért dolgozni, akkor az összes munkát Mo-n végeztetné.

A német munkás nem ugyanazt a munkát végzi és nem ugyanolyan termelélenységgel mint a magyar, hanem nagyobb hozzáadott értékű munkát nagyobb termelékenységgel.

01234567 2013.05.21. 00:52:20

@neoteny: Na látod ebből tudom, hogy te meg egy percet nem éltél "nyugaton". :)De mindegy, én borulok. Jó éjt mindenkinek!

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:54:37

@01234567:

Ezt erősen kétlem; ha kint hatszor annyit fizettek ugyanazon mennyiségű általad megtermelt értékért, akkor Mo-n is akadna vállalkozó aki hajlandó lenne többet fizetni mint az 1/6-od, hiszen még mindig többet profitálna a munkádból mint az aki csak 1/6-odot fizet. Kivéve ha nem létezik egynél több vállalkozó aki alkalmazni tudna Mo-n.

Miért mentél vissza Mo-ra ahol csak az 1/6-át keresed?

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 00:55:40

@01234567:

Hát 16 év nem is egy perc... :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 01:10:45

@01234567:

"a mesterségesen leszorított jövedelmek"

Ez hogyan működik? Mo-n az összes alkalmazó kartellben van? Havi gyűléseket tartanak ahol eldöntik, mennyit hajlandóak fizetni bárkinek és ezt semelyik alkalmazó nem lépi át? Akkor egyáltalán hogyan lehetséges hogy azonos szakmákban különféle béreket kapnak emberek? Mert nem keres ugyanannyit az összes programozó még egy cégen belül sem, hát még különféle cégeknél...

"a ny.-európai országokban, embert alkalmazunk megfelelő színvonalú bérért"

Ha megfelelő mértékű értéket ad hozzá a munkáján keresztül. A bérek soha nem haladhatják meg a hozzáadott értéket egy piaci viszonyok között működő cégnél; hiszen akkor veszteséges lenne és előbb-utóbb tönkremenne (mint ahogy meg is történik amikor egy vállalkozás kevesebb bevételre tud szert tenni mint a költségei, beleértve a béreket).

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 01:28:22

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

"cég ugyanannak a szövegnek a németre fordításáért 3-4-szer annyit fizet egy német vagy osztrák fordítónak, mint egy magyarnak"

Mert a magyar fordító hajlandó 1/3-ad vagy 1/4-ed áron elvégezni a fordítást; illetve ha ő nem, akad másik amelyik megteszi.

Kereslet, kínálat... hogyan is működik?

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 01:47:06

@01234567:
A Gorenje-turnék annak a faszságnak voltak az eredményei, hogy az évente 50 dollárnyi összeget itthon nem engedték elkölteni a népnek. Ha engedték volna, az a pár tízmilliárd határon belül marad.
De a munkabér-különbséghez nem sok köze volt, max. annyi, hogy nálunk kicsit magasabb vámot raktak mindenre, az osztrákok meg visszaadták a határon az áfá-t is, ezért jóval olcsóbb volt ott megvenni ugyanazt. De ez ma is így van.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2013.05.21. 02:00:02

@régebb óta vagyok Subban mint te:
Hát nem.

@neoteny:
De, mentségre van szükséged, és mentegetőzöl is, mindjárt a kettőspont után. A nyelv ugyanis hibásan használva is képes közölni a gondolatokat, de attól még hibás.

"A német munkás nem ugyanazt a munkát végzi és nem ugyanolyan termelélenységgel mint a magyar, hanem nagyobb hozzáadott értékű munkát nagyobb termelékenységgel."
A nagy büdös lófaszt, butuskám. Az a baj, hogy ugyanannyi értéket állítanak elő, de ötödét keresik, mint Németországban. Meg kihasználják, hogy az Antall József nevű öntelt, pökhendi seggfej és társai 1990-ben szétverték a szakszervezeteket, amelyek nem egednék, hogy X összeg alatt legyen a fizetés adott szakterületen. Országunk vezetői meg nem látják be, hogy ez az országnak és az ország lakosainak is kurva jó lenne egyébként, mert olyan szűkátókörűek, mint te, aki lózungokat hangoztatsz a legcsekélyebb gondolkodás nélkül.

"Kereslet, kínálat... hogyan is működik?"
Megint csak a szakszervezet hiánya.
Magyarországon ugyanis törvény van rá, hogy csak szakfordítói vizsgával rendelkezők fordíthatnak, és azok is csak azon a szakterületen, amelyre a vizsgájuk szól.
Csak ezt a kutya sem ellenőrzi, ezért fordít egy csomó segg akár még középfokú angol nyelvvizsga (és -tudás) nélkül is.
Ez persze leszorítja az árakat, mert sok egyetemista zsebpénzért fordít - hogy milyen minőségben, azt hagyjuk, de nem tehetné, mert a szakfordítói vizsgára jelentkezésnek egyik feltétele a felsőfokú végzettség -, ami neki megéri, de aki rendesen adózik, annak annyiért nem éri meg, mert éhen hal, vagy napi 24 órát kell dolgoznia.
Magyarországon ez is nagyon nagy baj, hogy bár a törvények (sokszor) jók lennének, csak senki nem ellenőrzi a betartásukat. Németországban büntetnek azért is, ha a bicikliúton a rossz sávban mész. Van rend? Van. Nálunk meg nincs.

Tudom, neked fáj a gondolkodás, de néha azért megpróbálhatnád.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 02:23:48

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

"A nyelv ugyanis hibásan használva is képes közölni a gondolatokat, de attól még hibás."

Ha képes közölni a gondolatokat, akkor hogyan lehet hibás? És főként: ki szerint hibás?

"Az a baj, hogy ugyanannyi értéket állítanak elő, de ötödét keresik, mint Németországban."

A puszta állítás nem érvelés, még kevésbé bizonyítás.

"szétverték a szakszervezeteket"

És mi teszi lehetetlenné az újjáalakulásukat?

"Ez persze leszorítja az árakat, mert sok egyetemista zsebpénzért fordít - hogy milyen minőségben, azt hagyjuk"

Nyilvánvalóan elég jó minőségben ahhoz, hogy megrendeléseket kapjanak -- azért az árért amit kérnek.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 05:26:55

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

"A Gorenje-turnék annak a faszságnak voltak az eredményei, hogy az évente 50 dollárnyi összeget itthon nem engedték elkölteni a népnek. Ha engedték volna, az a pár tízmilliárd határon belül marad."

Mert Lehel meg Hajdú termékeket vettek volna a magyarok a dollárjukért? :)

01234567 2013.05.21. 07:23:13

@neoteny: A honvágy és magánéleti dolgok miatt jöttem haza. Ha 16 évet voltál kint akkor pláne nem értelek.
A miért fizetről. Az első munkaadómmal egy hónap után együtt mentünk egy munkára az autójávl, gondolom jobban meg kart ismerni, ha már egy hónapot kibírtam :)
Megkérdezte mennyit kerestem otthon, mennyi az albérlet, a kaja, a ruha, stb..Majd döbbenten: "Akkor ti minek dolgoztok ott? Az ember nem azért dolgozik hogy csak egyen és lakjon, mert amit kaptál, többre nem elég." EZ MUNKAADÓM VOLT, EGYSZERŰ KISVÁLLALKOZÓ PÁR ALKALMAZOTTAL. Na ott ezért. A magyar inkább venne még egy Porsche Cayen-t, vagy még kétszer menne síelni, vagy két szeretőt tartana, de többet nem fizetne. Tapasztalat.

01234567 2013.05.21. 07:25:21

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Én nem úgy láttam hogy az összekuporgatott 50 dollárok kerültek ott elő :) A harmadik, negyedik, x-edik uton meg pláne nem...

01234567 2013.05.21. 07:28:30

@neoteny: Mesterségesen igen. Kérdezz meg egy átlagos alkalmazottat mikor volt a munkahelyén emelés, legfőképp a viccesen versenyszférának nevezett szegmensben. Hogyan lehet? Egyszerűen az állami alkalmazottaknak nem emelik a fizetését, ehhez igazodik a multi, és gyorsan reagál a kkv. is. Ilyenre nagyon nyitottak.

01234567 2013.05.21. 07:30:59

Sajnos most sietnem kell, ezért sem valami összeszedettek a válaszok, de nagyjából bennük a lényeg. Majd jelentkezem! :)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 07:32:56

@01234567:

"Ha 16 évet voltál kint akkor pláne nem értelek."

13 évig voltam kint, aztán 10 évet Mo-n és már három éve ismét kint vagyok.

"Akkor ti minek dolgoztok ott?"

Pontosan.

"de többet nem fizetne"

Mert talál rá embert annyiért. Ezért kell máshová elmenni dolgozni, vagy Mo-n belül vagy kívül.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 07:37:54

@01234567:

"Kérdezz meg egy átlagos alkalmazottat mikor volt a munkahelyén emelés"

Miért lenne emelés ha elvégzi a munkát annyiért is amennyit kap? Csak akkor tud valaki emelést kérni ha el tud menni más helyre ahol többet fizetnek ha nem kapja meg az emelést. A versenyszféra arról is szól hogy az alkalmazók versenyeznek az alkalmazottakért; viszont ha valaki nem képes másutt többet kapni, akkor a meglévő helyén sem fogják emelni a fizetését.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 07:42:49

@01234567:

"A honvágy és magánéleti dolgok miatt jöttem haza."

Tehát azért hogy Mo-n élhess és azokhoz közel akik fontosak számodra, hajlandó voltál feladni a sokkal jobb fizetést biztosító külföldi állást. Ez a te döntésed volt; nyilvánvalóan megéri számodra.

01234567 2013.05.21. 15:50:20

@neoteny: Döntöttem. Pénzem van, vagy boldog vagyok. Most boldog vagyok. Nagyon :)
Az emelés dolog az osztrákoknál szigorú törvényi szabályozás alapján van, amelyeket az erő érdekvédelmi szervezetek harcolnak ki. És fejlett helyeken sehol nincs ez az emberek közé a gyeplő, az állam részéről, ezt te is tudod, még ha itt nekem el sem ismered.
Azért dolgoznak itt, mert mindenki nem akar, vagy tud elmenni. Különbözőek vagyunk.
A magyar vállalkozók nagy hányada az olcsó szar munkaerőt részesíti előnybe, így szocializálódott, mint ahogy életképtelen lenne egy normálisan szabályozott, törvényileg ellenőrzött piacon, és fogalma sincs a versenyről korrekt viszonyok között. Aki ilyen volt, már rég nyugaton vállalkozik, vagy ott alkalmazott, vagy tönkrement ember. Itt csak vadkapitalista maffiamódszerekkel, a kontraszelekció kiválasztottjainak lehetett jórészt érvényesülni, és ahogy szűkült a piac, ez úgy erősödött. Vállalkozó is voltam, versenyszférában is dolgoztam alkalmazottként tudom.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.05.21. 16:21:52

@01234567:

"És fejlett helyeken sehol nincs ez az emberek közé a gyeplő, az állam részéről"

Valószínűleg. A "fejlett helyeken" azért mennek kiválóan a dolgok mert az állam szorosan tartja az emberek szájába helyezett zablát, és jól irányítja őket. Anélkül az emberek nem is tudnák hogy mit csináljanak; szerencséjükre az okos állam megmondja nekik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.28. 21:06:57

@Fejesrob:

"1. Több TV csatorna van mint náluk. "

Hogy is?

Nálunk volt 1-2.

Náluk volt ARD, ZDF, és a regionális harmadik műsorok (HR, NDR, WDR, SFB, BR, SR, SWF).

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.28. 21:13:26

@Bogyó 2:

" pl. nyugati adókat nézzél élőben, enyhén szólva elképzelhetetlen volt, simán zavarták a Szabad Európát."

- A Kamaraerdő feletti Vadász hegy tetején volt az egyik zavaróállomás. Onnan egy kőhajításnyira volt a hétvégi telkünk. Olyan tisztán, mint a zavarótól pár száz méterre, sehol máshol nem jött be a SZER.

portis · http://www.online-szallas.com 2013.08.04. 19:09:58

A pontosság kedvéért: Az első kábeltévés adások 1983-ban indultak Székesfehérváron. 1986-ban 160.000 kábeltévés előfizetés volt az országban.

portis · http://www.online-szallas.com 2013.08.04. 19:12:53

A Sky Cannel műsorát 1987-től lehetett nézni Mo-on.

portis · http://www.online-szallas.com 2013.08.04. 19:25:57

Még egy kicsit színesítsem a dolgot, az első számítógépemet 1982-ben vettem, egy zx81 volt.
süti beállítások módosítása